Race Report – Bagheera Fjällmarathon 21km

DT   26 augusti, 2018   Kommentarer inaktiverade för Race Report – Bagheera Fjällmarathon 21km

Bagheera fjällmarathon 21km bokades för ett år sedan som en bra generalrepetition inför Lidingöloppet som sista tävling för klassiker resan som skulle påbörjas 2018. Senare den hösten 2017 blev inte alls som jag tänkt mig. Bakslag efter bakslag ledde till att jag fick avstå från löpningen helt och hållet. Kroppen var allt annat än bra och efter att ha sprungit runt till naprapater, osteopater, massörer och läkare så blev jag mer och mer bekymrad ju närmare sommaren kom. Under sen våren bokade jag slutligen en tid hos Optimum metoden och med en vecka kvar till Vätternrundan var det dags för ett besök. Jag berättade om min träningshistorik och de problemen jag haft och hade och det slutade med att vi gick igenom ett träningsprogram som jag skulle göra 5 dagar i veckan. Till en början kände jag inte så stor skillnad och efter andra besöket så fick jag ytterligare ett program. Jag upplevde en gradvis förbättring men vågade inte riktigt tro att det var sant. Efter att ha rådfrågat började jag springa igen skiftet juni/juli. Jag började även då gå mer barfota ute än vad jag någonsin gjort tidigare. Dessa program hade jag även med mig när vi åkte till Mallorca i mitten av juli. Jag gjorde mina övningar varje morgon och när vi kom hem så återupptog jag löpningen. Jag bestämde mig för att inte springa mer än två gånger i veckan och efter varje löprunda och dagarna däremellan vara noga med att göra alla mina övningar. För några veckor sedan hade jag kommit upp i kilometer antal och jag vågade mig slutligen på milen i Skatås. Första gången gick bra och andra likaså. Löpningen fungerade men framför allt fick jag inte ont varje sig undertiden eller efter.

2018-08-25 08.34.22 2018-08-25 08.32.06

I fredags var det dags att ge sig av mot Sälen och Bagheera fjällmarathon tillsammans med min bror och en av hans kompisar. Eftersom jag inte är i närheten av den löpform som jag hade hoppats på bestämde jag mig tidigt att den här tävlingen måste bli som ett lugnt långpass, viktigast var att testa om kroppen skulle hålla eller inte. Jag sov uselt och vädret skulle blir bra, runt 9 grader vid starten och nästan ingen blåst. Ändå tvivlade jag in i det sista om jag skulle springa med vindjacka eller inte, jag tog ett beslut precis innan start och hoppade över jackan. Starten gick och jag joggade med lugnt och kontrollerat. Vid första skidbacken så började alla gå och det gjorde jag också. Den var alldeles för brant för att springa och det vore bara att slösa med energi eftersom det gick lika fort att gå upp. Väl uppe började jag springa igen. De första kilometrarna så var det rätt mycket folk och tillsammans med att det bitvis var väldigt smalt var det bara hänga med och springa i samma tempo. I efterhand var detta perfekt, jag kände mig fräsch hela tiden och vid varje kontroll så tog jag vätska gåendes. Banan var väldigt utmanande med bitvis riktigt svåra partier med mycket sten där det var noga med att ha koll var man satte fötterna annars var risken stor att gå omkull eller ännu värre vricka eller stuka foten. Totalt fanns två långa branta skidbackar med på vår sträcka och några halvsega stigningar. Kroppen kändes bra och jag sprang där det gick att springa och allt kändes bra men jag var noga med att inte öka tempot eller förta mig. När vi når 37km (för de som springer 42) och 17 km för oss så tänker jag, ok 5 km kvar, snart skall jag försöka öka farten. Jag gör en snygg tankevurpa eftersom jag har marathon distansen i huvudet 42km men i självaste verket är det 4km kvar för mig. När jag inser det och samtidigt ser att vi springer på en fjällrygg så ökar jag tempot. Sista kilometrarna går det riktigt bra och det känns skönt att få lite mer fart under fötterna. Jag springer förbi väldigt många löpare och när vi närmar oss sista nerförsbacken i serpentin så känns det riktigt roligt. När jag kommer i mål är jag supernöjd, jag känner efter lite extra och undrar (hur mår kroppen egentligen?). Jag konstaterar snabbt att kroppen höll och att jag kunde slutföra detta tuffa lopp utan smärta.

Alla tre var jättenöjda med loppet och när vi kommer tillbaka till stugan gör jag mina övningar noggrant. Idag dagen efter känns kroppen härligt stel men UTAN smärta! Tiden blev: 02:23:56 vilket jag är nöjd med utifrån mina förutsättningar och med ca 1 månads löpning bakom mig. En fantastisk helg med jättetrevligt umgänge och natur är till enda, jag hoppas det blir flera sådan här utflykter framöver. Nu är det en månad kvar till Lidingöloppet, jag vet att jag inte kommer vara i samma form som förra gången jag sprang men det spelar ingen roll just nu. Viktigast är att det känns bra och att jag kan springa igen.

2018-08-25 08.51.44