Mattila Träningsläger & SkiMarathon

DT   30 januari, 2018   Kommentarer inaktiverade för Mattila Träningsläger & SkiMarathon

I torsdags eftermiddag så klev jag på bussen som skulle ta mig till Mattila ca 6 mil nordväst om Torsby för att vara med på ett träningsläger som arrangerades av Volvo IF. Under sen hösten fick jag reda på av en gammal kollega att Volvo och Volvo Cars har en idrottsförening som bl a anordnar arrangemang däribland detta träningsläger. Tre dagars fokus på ”bara” träning vilken lyx. Jag hade förmånen att träffa fyra riktigt trevliga och roliga grabbar som jag delade stuga med. Det blev många skratt och de delade gärna med sig av tips inför Vasaloppet med allt ifrån vallning, banan och nutrition. När vi kom fram på kvällen så var det riktigt kallt, värmen i stugan fungerade inte så vi fick elda på som tusan i den stora telgstenskaminen som fanns. Jag sov på en bäddsoffa precis bredvid kaminen vilket kändes bra men trots detta var det riktigt kallt under natten. Jag minns att jag funderade på att ta på mig min ullmössa mitt i natten för att det var så kallt. Kommande dag eldade vi på ordentligt och fick sedan det riktigt varmt och skönt inne i stugan.

2018-01-30 20.03.03

Dag 1: Fredag 21,5km + 21,5km

Vi gick upp kl 07 för att snabbt klä på oss och gå och äta frukost. Det blev några koppar kaffe och ett ägg innan vi gick tillbaka för att byta om och komma ut i spåren. Efter vallning och fundering på klädsel så kom jag ut tillsammans med en av grabbarna. Under bussresan fick jag några små hintar om att det var en rätt kuperad bana men detta kunde jag inte riktigt föreställa mig. Marathonbanan som är 21,5km och som man kör två varv på startar med 5 km uppförsbacke där man i några backar får klättra ordentligt. Fick höra att snittet i höjdmeter för hela banan låg någonstans på 540m, jag hade satt tejp på mina skidor som fäste vilket fungerade riktigt bra. Banan var utmanande med en sagolik tystnad och med fantastiska vyer. Det blev en riktigt bra runda där det inte var några tveksamheter till att använda alla tre växlarna i åkningen. Puhh vilken tuff bana! På eftermiddagen gjorde vi om samma runda igen och på kvällen var jag rejält trött.

2018-01-27 12.47.30

Dag 2 Lördag 26,9km + 21,5km

Vi fick information från Erik som skulle coacha oss under förmiddagen att vi skulle ses uppe vid Lorttjärn (ja det heter faktiskt så) som låg uppe på fjället efter den initiala 5 km stigningen. Solen strålade med runt -6 grader, klart, krispigt och helt magiskt. Vi började med att åka fram och tillbaka för att få lite tips och råd i vår åkning. Jag fick till slut lite tips och råd och fortsatte sedan rundan runt tillbaka ner i dalen igen, det blev 26,9km under förmiddagen. Efter lunch så vilade jag lite längre och kom inte ut förrän kl 1430 vilket kanske var 30min för sent, jag kände mig sliten framför allt i ljumskar och höftböjare som fått arbeta hårt första dagen och under förmiddagen. Trots detta så blev det en runda på marathonbanan 21,5km. De sista fyra km frös jag riktigt ordentligt om händerna och det började bita till i kinderna och fötterna. När jag väl var tillbaka så hade det börjat skymma rejält och nu var det riktigt kallt men oj vad viktigt att få alla dessa träningspass.

2018-01-27 09.25.58

Dag 3 Söndag Mattila SkiMarathon 42km

2018-01-28 07.19.05

Sista dagen och dags för Mattila SkiMarathon Öppet Spår. Under natten hade det snöat ca 10cm och prognosen var att snön skulle fortsätta under hela förmiddagen som vi skulle köra loppet. Alla var rörande överens om att idag skulle det bli tungt före vilket det också blev. Efter två dagars träning med dubbla träningspass var jag allt annat än pigg. Min ambition har under hela resan och även inför resan varit att få mil i kroppen och att få ett längre pass med många timmars åkning på en och samma gång dessutom så ville jag prova hur kroppen skulle reagera på att få i sig lite nutrition under tiden. Jag hade lånat min brors magväska där jag la ner två enervit en gel och liquid. Vätska skulle serveras vid ca 5km, 13km och 21km. Planen var att dricka vid varje station och ta första gelén vid 21,5 och sista vid 34km. Första varvet kändes otroligt nog hyfsat lätt och bra vilket förmodligen berodde på att vi startat betydligt lugnare men även på att jag fokuserade jättemycket på min teknik med tanke på snön och snöfallet. När jag kom ner för att varva så kände jag mig hyfsat fräsch, det blev mycket singelåkning och jag blev tvungen att fokusera mycket på stakning eftersom ljumskarna och höftböjarna sa ifrån och undrade vad jag höll på med då jag ville diagonala eller köra stakning med frånskjut. När jag passerade 31 km ropade jag för högt ”personbästa” mitt ute i skogen eftersom jag aldrig åkt så långt på längdskidor förut. Detta upprepades för varje kilometer och det kanske var tur att jag åkte själv och ingen behövde höra mig själv ropa om och om igen ”personbästa”. När jag kom i mål var jag riktigt nöjd och jag kunde konstatera att gelén nog hjälpte riktigt bra och att jag hade tagit dem vid rätt tidpunkter. Jag var supernöjd över bägge varven och kunde konstatera att andra till och med gick fortare än det första vilket kändes riktigt roligt.

2018-01-28 16.06.45

2018-01-29 07.13.28

Kläderna:

Tre dagar med olika typer av väder och den enda förändringen jag gjorde under dessa dagar var att jag hade ett par tjockare skidbyxor under lördagen då det var kallare. I övrigt så var jag perfekt klädd om man bortser från lördag eftermiddag när jag var tvungen att ta de tunnare handskarna under eftermiddagspasset. Fötterna hade jag inte behövt frysa om jag hade tagit på pjäxöverdraget vilket jag hoppade över eftersom jag ville veta var smärtgränsen går. På överkroppen hade jag Aclima Woolnet (bästa understället jag haft) närmast kroppen och som lager två ett polyester funktionsunderställ och sedan min Salming löparjacka som är både vattentät och vindtät men som andas riktigt bra (värt varenda krona). På underkroppen ett par funktionskalsonger och som lager två ett par knälånga funktionskalsonger och utan på det skidbyxor de tunnaste ett par Dählie och de tjockare ett par Craft och på fötterna ett par ullstrumpor. Mössan har varit ett bekymmer men under träningslägret så fungerade min löparmössa perfekt. På händerna hade jag ett par nyinköpta tumvantar från Hestra.

2018-01-30 20.05.322018-01-29 16.18.36