Fullt fokus på längdskidor och öppet spår!

DT   14 januari, 2018   Kommentarer inaktiverade för Fullt fokus på längdskidor och öppet spår!

Eftersom jag haft stora problem med kroppen börjar jag nu komma tillbaka till träningen igen dock inte löpning ännu. Domningarna finns kvar men de besvärar mig inte längre med den typen av värk som gjorde det outhärdligt under större delen av hösten. Nu blickar jag framåt och i December förra året så började jag äntligen träna igen mer regelbundet. Jag började åka längdskidor i mitten av December det mesta inom hus på Prioritet/Serneke Arean och Skidome. Jag redan efter andra gången kände jag att kroppen var på min sida. Inga bakslag vare sig under träning eller på natten eller efterföljande dag. Längdåkningen blir successivt bättre och bättre och flytet börja komma mer och mer. Under sista delen av December lyckades jag skrapa ihop 80km vilket är en bra början.

I år är det nystart med En Svensk Klassiker, och första delmomentet är Öppet Spår den 25 februari. Jag har lyckats hitta tider där jag kan träna allt ifrån efter jobbet till tidigare mornar före jobbet. Skidome öppnar som tur är redan kl 05 på morgonen tis-tors vilket underlättar om skall träna inför ett Vasalopp. Så här långt har jag under januari kommit upp i 126 km, varje kilometer kommer bli värdefull.

skidome

Just nu handlar det att få mil i kroppen och vänja rygg, mage och armar till den 90km långa sträckan. Jag har fokus på stakning och har inte brytt mig om under träning att valla med fäste eller riktigt bra glidvalla det får gå lite trögt. Ser väldigt manga som står och grundligt vallar sina skidor i upp mot 30min för att köra ett pass inne på Skidome, personligen förstår jag inte riktigt poängen att göra det under träning. Kanske gör man det för att underlätta så att tekniken blir rätt, jag ser det däremot som nödvändig träning. Ju tungre och jobbigare desto bättre då får jag en förhoppningsvis positiv upplevelse den dagen jag åker på preppade skidor. Har hört att spåren ibland på Vasaloppet kan vara obefintliga och att det kan vara riktigt tuffa förhållanden då känns det inte riktigt rätt att varje träningspass åka på grymma skidor. Rätt eller fel så tanker jag.

De närmaste två veckorna är det träning som vanligt i Skidome sedan åker jag på ett träningsläger en långhelg till Mattila där vi på söndagen även kan vara med på en tävling. Distanserna varierar men jag kommer välja den längsta 42km, det blir en bra general repetition. På sportlovet är det Sälen som gäller med familjen och då blir det också mycket längd och efter det är det en vecka kvar till Vasaloppet Öppet Spår. Jag hoppas att den korta tiden räcker för att jag skall känna mig någorlunda förberedd.

Förutom längdåkning blir det även simning, en gång i veckan som komplement vilket jag hoppas kroppen går med på. Jag ser det som en bra alternativträning till skidorna där rygg, mage, ben och armar får jobba med vattenmotstånd.

Fortsättning följer….