Äntligen dags för lite ”riktig” träning

DT   17 december, 2016   Kommentarer inaktiverade för Äntligen dags för lite ”riktig” träning

Det har inte varit så mycket inlägg på sistone och det har främst berott på att jag har haft extremt mycket att göra på jobbet efter operationen, vilket inte har varit helt optimalt. Dessutom så har jag varit rejält trött de senaste veckorna och helt enkelt inte orkat att skriva något inlägg.

De senaste veckorna har jag ägnat mig åt rörlighetsövningar som jag fick i samband med min operation. Dessa övningar skiljer sig från de jag fick för två år sedan då jag opererade högerhöft. Den här gången finns inga övningar med som belastar ljumskar och höftböjare vilket det gjorde sist. Jag minns då att jag mer eller mindre från första början kände att jag hade en sträckning i ljumsken och höftböjaren och det höll i sig i nästa tre månader. Den här gången finns inga sådana övningar med och när jag träffade läkaren och fysioterapeuten i onsdags för den obligatoriska två veckors kontrollen så pratade vi bl a om det. Det visade sig att de har medvetet tagit bort dessa övningar eftersom många upplevt samma sak och därmed blivit hämmade i sin rehab. Ortho Center bedriver fortlöpande forskning kring CAM/PINCER operationer och det känns jättebra att jag är får deras hjälp.

I onsdags tog de nya röntgen bilder och stygnen togs bort efter operation . Jag har känt mig oförskämt bra i höften från första början och det kändes skönt att få ett positivt kvitto även från dem. Direkt efter mitt återbesök hos Matthias på Ortho Center åkte jag för att träffa Kajsa som framöver kommer hjälpa mig med min rehab. Vi gick igenom nya övningar som jag skall fortsätta arbeta med, nu känns det verkligen som om jag har börjat min träning igen. Cykling, knäböj, rygg och olika benövningar står på schemat. Dessutom så kommer jag från och med nästa vecka få börja simma igen, dock kortare sträckor till en början med dolme för att inte belasta höften för mycket. Det skall bli skönt att få lite variation  men framför allt få komma igång med lite ”riktigt” träning.

Höften känns väldigt bra och just nu är det extra viktigt för mig att använda kryckorna de närmaste tre veckorna för att inte åka på någon spricka eller överbelastning när jag går lite längre. Det känns konstigt att använda dem men det är bara att följa de instruktioner jag fått för jag vill verkligen inte få något bakslag på grund av dumhet.