Från bucket list till CV – mina motivationsfaktorer

DT   13 november, 2015   Kommentarer inaktiverade för Från bucket list till CV – mina motivationsfaktorer

Mina motivationsfaktorer:

1. Boka in träningspasset/en i kalendern

Det är mycket svårare att hoppa över träningen om den står inskriven i kalendern. Dessutom så tycker jag att jag mentalt ställer in mig på att träna på lunchen eller kvällen om jag ser i kalendern vad som står på agendan. Jag försöker verkligen att undvika att hoppa över mina pass. Krockar vissa pass med familjeaktiviteter eller jobb så försöker jag hitta nya tider direkt där jag bokar in min träning.

2. Hitta träningskompisar

Efter att jag kommit igång med min löpning så började jag och min bror springa ihop efter ett tag. Vi bestämde onsdagar kl 19.30. Varannan gång hämtade jag upp honom och varannan gång hämtade han upp mig. Det är väldigt mycket svårare att ringa och säga att jag inte har lust när jag vet att han räknar med att vi sticker ut och springer. Många gånger visade det sig i efterhand att ingen av oss var särskilt sugna. Andra dagar när det blåste snålt och regnade på tvären så tittade jag ut både en och två gånger och tänkte varför sätter jag mig inte i soffan och tittar på en Netflix serie. Jag han inte fundera särskilt länge eftersom det var dags att hämta upp brorsan, för inte skulle jag ringa och säga att vi skiter i det. Dessa passen visade sig vara bland de bästa den vintern både i tid och i känsla. Numera springer vi tillsammans i en löparklubb och jag tränar även styrketräning tillsammans med några av mina fantastiska arbetskamrater.

Sätt ett/flera träningsmål i form av tävlingar eller prestationer

När jag började ta tag i mitt liv för 3 år sedan så bestämde jag mig att sätta upp ett mål med träningen. I början av april det året anmälde jag mig till Midnattsloppet som går i mitten av augusti. Fyra månader till tävling, och jag hade inga planer på att göra bort mig eller att i sista stund ställa in. De första två träningsmånaderna var en pina och otroligt tuffa. Det gick inte fort och jag förbannade mig själv till att ha tillåtit mig att ramla ner så djupt. Efter att ha genomfört midnattsloppet det året så anmälde jag mig direkt till Finalloppet samma år och direkt efter till Göteborgsklassikern året efter. Att ha tävlingar att träna inför är inspirerande och det gör att det inte är lika lätt att tröttna och hoppa över träningar.

Träna olika saker

Efter att ha genomfört mina två första tävlingar under 2013 på över 12 år så anmälde jag mig i slutet på året till Göteborgsklassikern 2014 (cykling, simning och löpning). Tre tävlingar med några månaders mellanrum, perfekta mål för 2014. När jag anmält mig till Göteborgsklassikern så tänkte jag att det vore kul o klara av att simma crawl under hela simmomentet. Sagt och gjort så anmälde jag mig till en nybörjarkurs i crawl. När jag tränade inför  Göteborgsklassikern så öppnades ögonen för träningsformen triathlon. Jag tycker verkligen om att träna dessa olika träningsformer. Lägger man till styrketräning så får man många olika saker att träna på vilket gör att jag aldrig tröttnar eller sliter på samma muskelgrupper i min träning. Det blir aldrig tråkigt att träna!

Statistik är roligt

Personligen tycker jag statistik är roligt. I början använde jag min mobiltelefon för att registrera min träning och mina rundor för att sedan gå in i runkeeper och jämföra min träning. Ju längre tiden gick desto mer sugen blev jag på en gps/puls-klocka. Tillslut slog jag till och köpte en Suunto Ambit2s som jag varit otroligt nöjd. Ännu mer statistik att läsa och analysera!

Våga utmana dig själv

Det är roligt att våga utmana sig själv och gå utanför sin komfortzon. Att lära sig simma crawl när man är 41, anmäla sig till en simtävling eller som i år genomföra ett triathlon. Det går inte att beskriva vilken enorm egoboost jag fick efter att jag genomfört dessa sakerna. Nästa år skall jag springa Göteborgsvarvet och påbörja en svensk klassiker. Ytterligare några utmaningar inkl utmaningen att lära sig åka längdskidor, något som jag inte gjort sedan jag var barn (5år). Jag har dessutom satt upp en 5årsplan men brutala utmaningar. Visst vore det kul att bocka av några riktiga utmaningar på min ”bucket list” och lägga till dem på CV’n som en enorm prestation och erfarenhet.