”Leg day” & typisk träningsvecka

DT   10 oktober, 2014   Kommentarer inaktiverade för ”Leg day” & typisk träningsvecka

Idag var det ”leg day”, vilket innebär att vi på lunchen är några kollegor som går till gymmet och kör ett benpass på ca 45-60min. Idag körde vi olika varianter av knäböj med skivstång. Det blev även lite extra baksidalår för min del. Vi brukar alltid avsluta våra pass med att köra några olika magövningar så blev det även idag. Det känns alltid lika skönt efteråt och vi uppskattar verkligen att vår arbetsgivare är så mån om vår hälsa och ger oss så stora möjligheter till friskvård.

Jag brukar variera med att var med på benpasset med att vissa fredagar köra spinning även det via jobbet (vi har en stående tid varje fredag) för att på så sätt få med lite cykelträning när jag inte hinner/kan cykla till jobbet eller inte hinner till helgen.

Våra stående träningstillfällen under veckan brukar se ut så här:

Måndagar: Överkropp & mage
Onsdagar: Tabata & mage (högintensiv stationsträning max prestation 20s & vila 10s, 4-5 stationer och 4 varv)
Fredagar: ”Leg day” & mage (koncentration på benstyrka)


Jag försöker så mycket jag kan vara med även på måndagar för att stärka upp bål, rygg och överkropp. Efter att ha varit med sedan början på året så märker jag en tydlig skillnad.  Jag haft ont i en axel i några år och den har blivit mycket bättre sedan jag började köra mer med fria vikter och med egen kroppsvikt, dessutom så har jag fått en betydligt bättre rörlighet vilket känns väldigt positivt. På kvällen brukar jag så ofta jag kan vara med på Solvikingarnas träning. Måndagar innebär intervaller av olika slag, ett riktigt bra pass som jag inte vill missa. I början var måndagarna tuffa med 2 pass per dag och det är de fortfarande men jag märker tydligt att kroppen börjar vänja sig vid den varierade träningen och mängden vilket är positivt.

Nu under hösten så går jag en fortsättningskurs i crawl simning och det passet är kl 06.15 på morgonen vilket innebär att jag inte alltid är med på tabata passet dels för att kroppen skall få vila men även för att jag gärna vill vara med på Solvikingarnas löppass på torsdagar. 

På helgerna blir träningen lite flexibel beroende på barnens aktiviteter eller min frus träning. Antingen så sticker jag och brorsan och simmar eller så är vi med på något av Solvikingarnas långpass, sommartid så har vi även cyklat en del.

Typisk träningsvecka för mig:

Måndagar: Överkropp & mage på lunchen, Intervall pass med Solvikingarna
Tisdagar: Vila
Onsdagar: Crawlkurs, ev tabata på lunchen
Torsdagar: Vila eller löpning med Solvikingarna
Fredagar: Leg day eller spinning
Lördagar: Vila eller långpass med Solvikingarna
Söndagar: Vila

Det blev visst inte bara en redogörelse över dagens träning utan även hur en typisk träningsvecka kan se ut för mig. 

Nu är det dags att börja med fredagsmaten!